16:30 – 18:00 |
Συνεδρία (Δ-1)
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Τσελφές Β. – Φιλντίσης, Π. |
|
16:30 – 17:00 |
Δέδες Χ.: «Ο Μηχανισμός της Όρασης : Εννοιολογικές Ομοιότητες στην Ιστορία και στις Βιωματικές Νοητικές Παραστάσεις των Μαθητών» |
|
17:00 – 17:30 |
|
|
17:30 – 18:00 |
Σέρογλου Φ.: «Ιστορία των φυσικών επιστημών και επιστημονικός αλφαβητισμός: Μια πρόταση για τη διαθεματική διδασκαλία του εκκρεμούς» |
|
16:30 – 18:00 |
Συνεδρία (ΚΠ-1)
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Μικρόπουλος Τ. – Φασουλόπουλος Γ. |
ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΡΟΠΥΛΑΙΩΝ |
16:30 – 17:00 |
Βλαχάκης Γ.: «Ισαάκ και Πιλάβιος .Ιστορία και παραμύθι: ένας τρόπος για να αγαπήσουν τα παιδιά τη Φυσική» |
17:00 – 17:30 |
Χαλκιά Κρ., Μποτουροπούλου Ι.: «Πρώιμες προσπάθειες μετασχηματισμού της επιστημονικής σε δημόσια γνώση: «Ο Ουρανός», ένα εκλαϊκευτικό βιβλίο αστρονομίας του 19ου αιώνα» |
17:30 – 18:00 |
Ρέντζος, Ι. :«Διεπιστημονικότητα και «Διττή Κουλτούρα» στις προσεγγίσεις του «Φυσικού Κόσμου» Φιλοσοφικές κατευθύνσεις ενός εκπαιδευτικού περιοδικού κατά τη μεταπολίτευση» |
18:00 – 18:30 |
Διακοπη Καφεσ |
18:30 – 20:30 |
|
ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ |
18:30 - 19:00 |
|
19:00 – 19:30 |
Λευκοπούλου Σ.: «Χρησιμοποιώντας ένα Κείμενο του Lavoisier - Μια Διδακτική Πρόταση» |
19:30 – 20:00 |
Βασιλοπούλου Μ.: «Η Φυλογένεση της Έννοιας της Βιοποικιλότητας και η Σημασία της στη Διδακτική της Βιολογίας» |
20:00 – 20:30 |
Πρίνου, Λ. : «Η Διδασκαλία Εννοιών της Εξέλιξης στα Ελληνικά Προγράμματα Σπουδών – Σύγκριση με το Αμερικανικό PROJECT 2061» |
18:30 – 20:30 |
|
ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΡΟΠΥΛΑΙΩΝ |
18:30 - 19:00 |
Κόκκινος, Χ.: «Περί της Συμβολής της Κριτικής Θεωρίας στη Διαμόρφωση της Εκπαιδευτικής Πρακτικής» |
19:00 – 19:30 |
|
19:30 – 20:00 |
Κούκλης, Ε., Κωστόπουλος Δ.: «Οι κατασκευές του κινδύνου και του ρίσκου» |
20:30 |
ΛΗΞΗ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣ |
9:00-12:00 |
Συμπόσιο:
«Η Διδακτική σε KοινωνικοΠολιτισμικό πλαίσιο»
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Κόκκοτας Π. – Κουμαράς Π. |
ΑΙΘΟΥΣΑ
ΠΡΟΠΥΛΑΙΩΝ
ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΡΟΠΥΛΑΙΩΝ |
9:00 - 9:30 |
Πλακίτση Κ, Κόκκοτας Β.: «Μεθοδολογικές προσεγγίσεις για την ένταξη ιστορικοφιλοσοφικών στοιχείων σχετικών με την έννοια του χρόνου στη διδασκαλία των φυσικών επιστήμων και της τεχνολογίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση» |
9:30 – 10:00 |
Βλάχος Ι. : «Τα προβλήματα και η λύση τους στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Μια κριτική θεώρηση μέσα από την ιστορική-επιστημολογική προσέγγισή τους.» |
10:00 - 10:30 |
Πήλιουρας Π., Κόκκοτας Π.: «Η διαλογική φύση των Φυσικών Επιστημών και η στροφή προς μια διαδικασία διαλόγου στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών» |
10:30 - 11:00 |
|
11:00 – 11:30 |
Σταμούλης Ε, Κόκκοτας Π., Μαυρογιαννάκης Μ.: «Η συμβολή της ιστορίας και φιλοσοφίας των φυσικών επιστήμων στη διδασκαλία των φυσικών επιστήμων: παρουσίαση του Αρχιμήδη και του έργου του με τη βοήθεια λογισμικού» |
11:30 – 12:00 |
Σταράκης Ι., Κόκκοτας Π.: «Συμβολή της Θεατρικής Πράξης στη μελέτη της Ιστορίας των Φυσικών Επιστημών. Κριτική Θεώρηση των σύγχρονων Τάσεων προς την κατεύθυνση της Διδακτικής Αξιοποίησης» |
12:00 - 12:30 |
ΔΙΑΚΟΠΗ - ΚΑΦΕΣ |
12:30 – 14:30 |
ΠΡΟΣΚΕΚΛΗΜΕΝΕΣ ΟΜΙΛΙΕΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Χρηστίδης Θ.– Κασσέτας Α. |
ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ |
12:30 – 13:00 |
Νικολαϊδης Θ. : «Ιστοριογραφία των επιστημών στη νεώτερη Ελλάδα» |
13:00 - 13:30 |
Καρράς Γ. «Η ελληνική σύνθεση κατά την περίοδο της νεοελληνικής αναγέννησης – διαπιστώσεις, σκέψεις, προβληματισμοί» |
13:30 – 14:00 |
Παπαδημητρίου Ε.: «Ζητήματα Hθικής και Ευθύνης στις Επιστήμες.» |
14:00 - 14:30 |
Κόκκοτας Π.: «Η φύση της επιστήμης ως παράγοντας διαμόρφωσης των Αναλυτικών Προγραμμάτων των Φυσικών Επιστημών» |
14:30 |
Λήξη Πρωινής Συνεδρίας |
14:30 –17:00 |
Διακοπή |
17:00 – 18:30 |
ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ (συνέχεια…)
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Νικολαϊδης Θ. – Τσιαντούλας Τ. |
ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ |
17:00 – 17:30 |
Κούταλης Β., Μπόκαρης Ε.: «Το “νευτωνικό όνειρο” του Ψαλίδα ως εμπόδιο στην ανασυγκρότηση της Χυμικής» |
17:30 - 18:00 |
Θωμαδάκη Στ., Σκορδούλης Κ.: «Η “διαπραγμάτευση” της έννοιας του αιθέρα στα ελληνικά εκπαιδευτικά εγχειρίδια στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα» |
18:00 - 18:30 |
Μανιάτη Ε.: «Η διδακτική αξιοποίηση στοιχείων της ιστορίας των φυσικών επιστημών (19ος αι.): Αναδεικνύοντας τη γνωσιολογική συνέχεια με την αρχαιότητα.» |
17:00 – 18:30 |
Συνεδρία (Δ-3)
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Μίχας Π. – Καρανίκας Γ. |
ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΡΟΠΥΛΑΙΩΝ |
17:00 – 17:30 |
Κοντογεωργίου Α., Μικρόπουλος Τ.: «Η διδασκαλία των ατομικών μοντέλων της ύλης. Συμβάλλει η ιστορική θεώρηση;» |
17:30 - 18:00 |
Κασσέτας Α.: «Η οργή του Δία και ένα απίστευτα μικρό σωματίδιο» |
18:00 - 18:30 |
Κολιόπουλος Δ.: «Ανάλυση των επιστημολογικών και πολιτισμικών χαρακτηριστικών του προγράμματος σπουδών και των σχολικών εγχειριδίων φυσικών επιστημών: η περίπτωση της διδασκαλίας του εκκρεμούς» |
17:30 – 18:30 |
Παπαχρήστου Π.: «Ταξίδι της Φυσικής στο χρόνο. Μια αφήγηση –σαν παραμύθι- της περιπέτειας για τη συμπλήρωση του κάδρου του κόσμου» |
ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΩΝ |
18:30 – 19:00 |
Διακοπη Καφεσ |
19:00 – 20:30 |
Συνεδρία (ΚΠ-3)
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Κατσίκης Α. – Κλωνάρη Αικ. |
ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ |
19:00 - 19:30 |
Έξαρχος Ι, Χατζηγεωργίου, Ι.: «Η εικονογράφηση των σχολικών εγχειριδίων των Φυσικών Επιστημών : Προϋποθέσεις για την επιλογή μιας αποτελεσματικής διδακτικής στρατηγικής των εικόνων από τους συγγραφείς των σχολικών εγχειριδίων» |
19:30 – 20:00 |
Δρακοπούλου Μ., Χαλκιά Κρ., Σκορδούλης, Κ.: «Μελετώντας τα Εγχειρίδια των Φυσικών Επιστημών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του 20ου αι.» |
20:00 – 20:30 |
Πρίνου Λ., Χαλκιά Κρ.: «Η συμβολή των εικόνων του Διαδικτύου στην εκπαιδευτική διαδικασία: Η περίπτωση της κυτταρικής διαίρεσης» |
19:00 – 20:30 |
Συνεδρία (Δ-4)
|
ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΡΟΠΥΛΑΙΩΝ |
19:00 - 19:30 |
|
19:30 – 20:00 |
Τσελφές Β.: «Μια πρόταση για τη Διδασκαλία των Εργαστηριακών Φυσικών Επιστημών στηριγμένη στην κατά Ι. Hacking προσέγγιση της «εσωτερικής ζωής» τους» |
20:00 - 20:30 |
Kωνσταντινίδη Κ., Σεβαστίδου Α, Pαφτόπουλος Α.: «Η αξιοποίηση της ιστορικής επιχειρηματολογίας στη διδασκαλία αστρονομικών φαινομένων» |
20:30 |
ΛΗΞΗ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣ |
ΣΑΒΒΑΤΟ 10 ΜΑΪΟΥ 2003 |
9:00-12:00 |
Συνεδρία (Φ-1)
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Πουρνάρη Μ. – Κασσέτας Α. |
ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
|
9:00 - 9:30 |
Πεφάνης Π.: «Το σφάλμα ως αξία και μέτρο ορθολογικότητας στο έργο του G. Canguilhem και η αξία χρήσης του στην εκπαιδευτική πρακτική» |
9:30 – 10:00 |
Χατζηδάκη Π.–Καρακώστας Β.: «Ρεαλισμός και Κατασκευασιοκρατία στην Κβαντική θεωρία - η σημασία της διαμάχης στη διδασκαλία της σύγχρονης φυσικής» |
10:00 - 10:30 |
Κανδεράκης Ν.: «Τα «υποδείγματα» του Kuhn , η σημασιολογική άποψη για τις επιστημονικές θεωρίες, και η διδασκαλία της φυσικής μέσω προβλημάτων» |
10:30 - 11:00 |
Pαφτόπουλος A. - Kωνσταντίνου K.: «Επιστημονική εξήγηση και εξήγηση στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: το πρόβλημα της Κβαντομηχανικής» |
11:00 – 11:30 |
Παλαιοπούλου Ρ.: «Ο Καντ και η νευτώνεια (μετα)φυσική» |
11:30 – 12:00 |
Δεβελάκη Μ.: «Θεωρίες της Φυσικής – εργαλεία μόνο ή και αλήθειες;» |
9:00 – 12:00 |
Συνεδρία (ΠΕ-1)
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Παπαδημητρίου Ε. – Σωτηράκου Μ. |
ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΡΟΠΥΛΑΙΩΝ |
9:00 - 9:30 |
Αθανασάκης Αρ.: «Η Περιβαλλοντική Αγωγή και Εκπαίδευση ως κριτική επιστημολογία και νεωτερική παιδαγωγική στο σχολικό πρόγραμμα» |
9:30 – 10:00 |
Τρομπούκης Α.: «Η Φιλοσοφία της φύσης στα προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης» |
10:00 - 10:30 |
Κατσίκης Α.: «Η συμβολή του Immanuel Kant στη θεμελίωση της «Θεωρητικής Γεωγραφίας»» |
10:30 – 11:00 |
Κλωνάρη Αικ., Κωστόπουλος Δ.: «Η παρουσίαση της ιστορικής εξέλιξης των επιστημών της Αστρονομίας και της Γεωγραφίας, μέσα από το διδακτικό εγχειρίδιο «Ο Κόσμος μας – Επιστήμες της Γης» για τους υποψήφιους διδάσκοντες στη Α/θμια Εκπαίδευση» |
11:00 – 11:30 |
Σπυροπούλου Δ.: «H ιστορική εξέλιξη βασικών εννοιών και ερμηνείας φαινομένων της μετεωρολογίας και η αξιοποίησή τους στη διδακτική πράξη» |
11:30 – 12:00 |
Στάμου Αν., Κορφιάτης, Κ., Παρασκευόπουλος Σ.: «Εικόνες της φύσης στα σχολικά εγχειρίδια του Δημοτικού “Εμείς και ο Κόσμος” και “Ερευνώ το Φυσικό Κόσμο”» |
11:00 - 1200 |
Bevilacqua, F.: «History of Electricity» - Multimedia Presentation
|
ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΩΝ |
12:00 – 12:30 |
ΔΙΑΚΟΠΗ ΚΑΦΕΣ |
12:30 – 14:30 |
ΠΡΟΣΚΕΚΛΗΜΕΝΕΣ ΟΜΙΛΙΕΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Μπαλτάς Α. – Φουρτούνης Γ. |
ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
|
12:30 – 13:30 |
Atlan, H.: «Το πρόβλημα των Συνόρων μεταξύ των Εμβίων ΄Όντων» |
13:30 – 14:00 |
Καλκάνης Γ.: «Το ιστορικό(;) μέλλον των ερευνητικών και εκπαιδευτικών πειραμάτων φυσικής – η μεθοδολογία, η τεχνολογία, η κοινωνιολογία τους (μια προσωπική εμπειρία και άποψη)» |
14:00 - 14:30 |
Μπιτσάκης Ε.: «Ιδεολογικές προκαταλήψεις στη διδασκαλία της κβαντομηχανικής» |
14:30 |
Ληξη Πρωινησ Συνεδριασ |
14:30 –17:00 |
Διακοπη |
17:00 – 19:00 |
Συνεδρία (Φ-2)
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Ασημακόπουλος Μ. – Σέρογλου Φ. |
ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ |
17:00 – 17:30 |
Λάκκα Λ., Αθανασίου, Κ.: «Η διαμόρφωση του επιστημονικού λόγου στο χώρο της Βιολογίας» |
17:30 – 18:00 |
Φουρτούνης Γ.: «Αντικειμενισμός» και «κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο»: είναι πράγματι δίλημμα για την επιστημολογία; (Ο Μπρούνο Λατούρ και η κληρονομιά του Γκαστόν Μπασελάρ)» |
18:00 - 18:30 |
Τσουμπελής Λ..: «Φιλοσοφικές και επιστημολογικές θέσεις της διδακτικής των Φ.Ε.» |
18:30 – 19:00 |
Βίτσας Θ., Κολέζα Ε., Σκορδούλης, Κ.: «Ευκλείδειες και Ημιεμπειρικές Θεωρίες. Ο ρόλος των πειραμάτων στον υπολογιστή (Computer Experiments)» |
17:00 – 19:00 |
Συνεδρία (ΣΠ-1)
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Τσινόρεμα Σ. – Φασουλόπουλος Γ. |
ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΡΟΠΥΛΑΙΩΝ
ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΡΟΠΥΛΑΙΩΝ |
17:00 – 17:15 |
Σφύρης Π.: «Νόμοι του Νεύτωνα ή νόμοι της φύσης» |
17:15 - 17:30 |
Ραυτόπουλος Β.: «Η διδασκαλία της ‘μοντέρνας’ φυσικής. μια πολυεπίπεδη διδακτική πρόκληση» |
17:30 – 17:45 |
Διρδίρη Σ., Παπαδημητρίου Ε., Σούλη Α.: «Ανατρέποντας το κατεστημένο στη διδασκαλία των εννοιών της φυσικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: από τη συμβατική προσέγγιση στη διεπιστημονική μελέτη.» |
17:45 – 18:00 |
Νικολάου Χ., Ραφτόπουλος Α.: «Μια διδακτική παρέμβαση για την κατανόηση της θερμότητας – θερμοκρασίας: ο ρόλος της ιστορίας της επιστήμης» |
18:00 - 18:15 |
Σταύρου Ι., Σκορδούλης Κ.: «Η ταυτότητα του επιστήμονα στα κείμενα των ελληνικών περιοδικών επιστημονικής φαντασίας» |
18:15 - 18:30 |
Σωτηράκου Μ.: «Η Οικοφεμινιστική διάσταση: Επισκόπηση των βασικών ρευμάτων» |
18:30 - 18:45 |
Δημητριάδη Κ., Τρελλοπούλου Α.: «Φεμινιστικές προσεγγίσεις των φυσικών επιστημών» |
18:45 - 19:00 |
Μαρκοπούλου Α., Βλάχου Μ.: «Τα “ψηλά βουνά” του Ζ. Παπαντωνίου και οι σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις στα πλαίσια της διδασκαλίας των φυσικών επιστήμων και της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ειδικότερα» |
17:00 – 19:00 |
Συνεδρία (ΣΠ-2)
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Μπόκαρης Θ. – Κουκοπούλου Γ. |
ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΩΝ |
17:00 – 17:15 |
Καμπούρη Α. - Μπαρώνα Φ.: «Θέματα ηθικής που προκύπτουν από τη διδασκαλία της βιολογίας» |
17:15 - 17:30 |
Αθανασάκης Α.: «Φιλοσοφικές, ιστορικές και επιστημολογικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών» |
17:30 – 17:45 |
Δημητριάδης Π., Παπατσίμπα Λ.: «Η ενσωμάτωση της ιστορίας της επιστήμης στην εκπαιδευτική διαδικασία και κατανόηση σύγχρονων βασικών επιστημονικών θεωριών. Από τον Dirak στο καθιερωμένο πρότυπο» |
17:45 – 18:00 |
|
18:00 - 18:15 |
Κωνσταντακόπουλος Ι., Πολάτογλου Χ.: «Το ταξίδι του φωτός στο χρόνο. Μια παρουσίαση μέσω του διαδυκτίου» |
18:15 - 18:30 |
Καλυφομμάτου Ν., Ραφτόπουλος Α.: «Οι ιδιότητες και η φύση του φωτός: η μελέτη των εργασιών του Newton και η διδασκαλία της οπτικής» |
18:30 - 18:45 |
Παπανούσκας Μ., Κωτούλας Β.: «Οι στάσεις των μαθητών της Β΄ τάξης γυμνάσιου για το μάθημα της χημείας. Διερεύνηση ή εντοπισμός παραγόντων που σχετίζονται με τις στάσεις» |
18:45 - 19:00 |
Γρηγοριάδης Ι., Πολάτογλου Χ.: «Αϊνστάιν : η επίδραση της δυσλεξίας στη ζωή του και στο έργο του» |
19:00 |
ΛΗΞΗ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣ |
|
|
|
|